Op til jul.

Glædelig december.

Julen nærmer sig, dermed følger hygge, traditioner, gaver, frokoster og samvær.

Desværre er alt dette, for nogen, forbundet med stress og dårlig samvittighed.

Faktisk er det så voldsomt, at hver femte frygter at blive ramt af stress.

Flere får stress, fordi de skal løbe ekstra stærkt, eller føler, at de skal nå for meget. Tiden der er til rådighed (24 timer I døgnet) kan man dog ikke gøre noget ved, man kan kun ændre på det man kommer I tiden og mængden af dette.

Det vigtige er, at balancen mellem en selv, familien og job prioriteres rigtigt. Man må gøre op med sig selv, om man synes, det er nødvendigt med f.eks. hjemmelavet rødkål og småkager.

At du får en nogenlunde rolig og afbalanceret jul er dit eget ansvar. Bliv god til at sige fra – og til at sige pyt. Og nyd så hyggen. Med stor sandsynlighed vil din familie og venner også meget hellere have, at du er til stede.

Lad være med at sætte forventningerne for højt, og vær realistisk omkring, hvad egen formåen er. Hver eneste lille detalje behøver ikke at være perfekt.

Giv dette en ekstra tanke:

1. Dit arbejde er kun et arbejde, og du kun kan gøre én ting ad gangen.

Meld ud, hvis det er urealistisk.

Sørg for en prioritering, og at der er opbakning til denne hos chefen.

2. Nogle ting ved julen er bare som de er, og det skal du acceptere. Acceptér de meterlange køer i diverse butikker, acceptér at                   dine ønskede gaveideer er udsolgt- sådan er det bare. Kom videre og brug din energi på noget andet- noget positivt.

3. Mange mennesker har alt for mange regler. Du skal glemme ”plejer”, “burde”, “sådan er jeg” og ”sådan er jeg ikke”. Din familie og dine elskede dyr vil sikkert bare hygge sig, så glem nogle af dine regler og gamle mønstre.

4. Hold op med at sammenligne dig selv med andre. Find i stedet ud af, hvad DU er god til og fokusér på det i stedet for.

5. Hvis du ikke kan selv, så spørg om hjælp.

6. Lad være med at lave nytårsfortsæt, der er urealistiske. Det giver kun dårlig samvittighed og endnu mere stress. I stedet kunne du lave dine egne 10 bud, din egen missionserklæring. En liste over, hvordan du fremover vil prøve at leve livet. Erkend at ting tager tid, det tager tid at ændre ¨gamle¨ vaner. Men bare det at du har gjort dig nogle tanker, gør at du er i gang.

Jeg vil ønske alle en rigtig glædelig jul. Husk at passe godt på dig selv, kun når du gør dette, kan du være noget for andre.